logosvk

58ste St. Martinusprijs Kontich
Vierdaagse UCI-Interclubwedstrijd voor juniores 7-10 juli 2022

historiek1historiek3historiek4

Sinds het ontstaan van onze wielerclub “STEEDS VOORAAN”, zijn er magere en vette jaren geweest. Van 3 september 1955 tot de jaren '60 was er een supportersclub opgericht voor de Kontichnaar Jul Mertens. Door de jaren heen groeide deze uit tot de eerste Kontichse Wielerclub.

In 1963 vormde zich een eerste groep renners, waarvan onze huidige voorzitter deel uit maakte. Met als eerste sponsor uurwerken "Kerremans". Ook in dat jaar begon “ STEEDS VOORAAN ” aan zijn roemrijke tijden als inrichter van wielerwedstrijden, de eerste St. Martinusprijs is gereden in 1964 voor nieuwelingen en gewonnen door Gregoire Van Kuyck die later op 10 mei 1966 op jonge leeftijd tijdens een wielerwedstrijd om het leven kwam.historiek5

Vanaf 1965 werd de St. Martinusprijs een Nationale interclub wedstrijd voor junioren, een driedaagse wedstrijd met als inzet de wisselbeker Leon Van Gastel, met 11 ingeschreven clubs waaronder: - Steeds Vooraan, - Stuyvenbergh W.S.C, - W.C. De Netespurters, - Kon. Liers B.C, - Sport en steun Leopoldsburg, - Deurne W.S.C, - Kon. Antwerpse B.C, - W.C Bordeaux-Parijs, - Molenvrienden Edegem, - Cureghem Spor- tief en de Dijlespurters Mechelen verschenen aan de start met telkens 8 renners. Onder de deelnemers van 1965 noteerden we Jos De Schoenmaeker - Jos Huysmans - Frans Verstraeten - Emiel Cambre - Henri Palmans, renners die het profwielrennen hebben meegemaakt.

In 1966 waren het 15 clubs die deelnamen aan de St. Martinusprijs, oa. met winnaars zoals Rik Van Lin- den - 1968 - Danny De Bie - 1977 – EdwigVan Hooydonck - 1984. Vanaf het jaar 1991 zijn we met de St. Martinusprijs op de Internationale kalender UCI gegaan met deelnemende ploegen uit Duitsland – Enge- land - Frankrijk - Denemarken - Finland - Oekraine - Zuid Africa - Nederland - Litouwen – Noorwegen - Spanje en Amerika. Al deze landen zijn minstens 1 tot 4 maal aan de start verschenen met een delegatie waarvan verschillende renners Wereldkampioen zijn geweest bij de junioren en later bij de profs zowel in tijdrijden, veldrijden als op de weg. Die bijzondere overwinnaars zijn Bart Wellens - 1996 – Gert Steeg- mans - 1997 – Wouter Van Mechelen - 1999 - Stefan Schafer wereldkampioen - 2003 - Patrick Gretsch wereldkampioen - 2004.

Vanaf 1994 zijn er minimaal 20 ploegen die deelnemen aan de St. Martinuswedstrijd voor junioren, een inrichting die gedragen wordt door het feest en sportcomité van de gemeente Kontich met als organisa- tor de Wielerclub “STEEDS VOORAAN”.

In het verleden heeft deze wedstrijd met allerhande reglementeringen van Wielerbond Vlaanderen moei- lijke jaren achter de rug, het is ontstaan als 3-daagse wedstrijd van 1965 tot 1973, vanaf 1974 een 2- daagse wedstrijd tot 2000 en vanaf 2001 is de St. Martinusprijs een 4-daagse wedstrijd geworden voor junioren. Tot op heden als enige wedstrijd in België in deze categorie. KONINKLIJKE WIELERCLUB STEEDS VOORAAN KONTICH heeft mede door onbaatzuchtige inspanningen van de gemeente Kontich een jeugd-wielerdorp in Vlaanderen gemaakt. We hopen ons hiervoor nog vele jaren in te zetten, waardoor onze club promotor blijft van de wielersport en dit vanaf de basis.

Dankzij Frans Pierssens is er een verleden gebundeld van 1955 tot 1990 met alle feiten en gebeurtenis- sen, honderden foto’s en geschreven teksten, krantenknipsels, verslagen, alles is er om aan te tonen welk rijk verleden “STEEDS VOORAAN” heeft doorgemaakt met de St. Martinusprijs voor junioren te Kontich.

historiek6historiek7historiek2

vlaamsekruis1kontichleeftprovantBestand:UCI Logo 2015.svg - Wikipedia   sportingantwerpenLogo's | Cycling Vlaanderen WielerVerhaal | Over de koers